Toate escapadele mele s-au materializat datorita unei idei
venite din senin. Cand mi-am comandat in iarna tricoul personalizat cu numele
meu la Shareyes Ngo nu mi-am imaginat unde il voi folosi prima oara. Vazandu-l
pe Mark Beaumont batand recordul mondial la inconjurul lumii pe bicicleta,
ideea a venit la fel de rapid cum flacara apare in varful chibritului.
Asa a aparut ideea de a face un tur cat imi permite timpul
de lung. De la un traseu initial de 340km pe care mi-l stabilisem, am ajuns la
unul de 540km, urmand sa-i parcurg pe durata a 4 zile. Diferenta totala de
nivel de 7000m si cei peste 135km ce trebuia sa-i parcurg zilnic, nu anuntau o
treaba prea usoara, mai ales ca era prima oara cand mergeam cu atatea bagaje.
Mi-am ales un traseu astfel incat sa-mi bucur cat mai mult
sufletul, dorindu-mi sa ma plimb pe malul lacurilor apropiate de Resita , sa urc Semenicul
inca o data, sa beau apa de la Cascada Bigar si sa insotesc Dunarea de cand
intra in tara , pana la casa parinteasca.
Planificari peste planificari, lista devenea din ce in ce
mai cuprinzatoare de lucruri ce trebuia sa le iau, pregatitul bicicletei, toate
presarate cu emotii. Asa am si plecat in dimineata de 1 Mai, cu emotii, nu
puternice, ci profunde, astfel incat primii 10km pana la iesirea din oras
mintea mi s-a golit de tot ce putea exista negativ, incepand sa se umple cu o
stare pura de eliberare.
Sunt asadar in Ziua 1.
De cand am plecat cerul era noros si am simtit cativa picuri
la cativa km apropiere de Voiteg. Am inceput sa pedalez din ce in ce mai agitat
si oarecum nervos fiindca simteam miros de ploaie si nu voiam sa ma intorc!
Cand am intrat in Voiteg, la 30 km de Timisoara ,
aveam hainele partial umezite, dar partea urata era faptul ca a inceput sa cada
de sus abundent. Ghinion! Sau nu, norocul meu! Fiindca eram intr-o localitate
unde ma puteam adaposti. Si am facut-o, pe terasa unei carciumi, unde la 8 si
jumatate dimineata se servea micul dejun : bere. N-a trebuit sa astept decat
vreo 10 minute pana sa se opreasca ploaia, soarele a inceput si el sa mijeasca
dintre nori, asa ca m-am vazut pus din nou pe bicicleta, pedaland prin
baltoacele de pe marginea drumului. Ma opresc sa fac cateva poze si sa
povestesc intr-un filmulet ce s-a intamplat. Kilometrii curg unul dupa altul,
merg un pic stresat din cauza ca cerul era tot noros, dar ajung cu bine in 5
ore la Resita . La primul OMV ma opresc (nu ca sa alimentez cu
benzina :D ) sa mananc un sandwich mare si sa-mi umplu bidoanele cu apa.
Primele explicatii date intr-un video :D
Video inainte de Bocsa :
Cu ajutorul explicatiilor unui domn, nimeresc drumul care
duce atat spre Lacul Secu, cat si mai departe spre Trei Ape si Gozna. La un
moment dat drumul spre Secu se face la stanga, iar de acolo este de mers
aproape 15 km. Urcarea este ceva mai abrupta pe o portiune, in rest este
decenta, bineinteles vorbind din punctul de vedere al unui biciclist care are
pe portbagaj aproximativ 20 kg. Drumul in mare parte foarte prost, cu mult
nisip din timpul iernii probabil si plin de peticeli. Partea buna este ca este
destul de racoros datorita faptului ca urci prin padure. Lacul in sine se vede
destul de putin datorita vegetatiei, malurile sunt foarte abrupte si astfel
zona s-a pastrat destul de salbatica. Singurul punct unde poti vedea ceva mai
mult este capatul, insa nu-i nici pe departe atat de frumos ca partea de mijloc.
Scopul este sa ajung dincolo de capatul lacului, la Hotel
Turist unde am aflat ca pot manca destul de bine. Si da, chiar am mancat o
friptura foarte buna, servita de un domn ospatar care se tinea de mese de baut
ce era. Foarte amuzant cum imi vorbea, dar si mai amuzant era sa-l vad cum se
ducea undeva in spate ferit de ochii altora, dar nu si de ai mei, pentru a mai
bea cateva guri de bere la doza. Ce naiba, doar era 1 Mai! Si eu as fi baut o
bere rece daca nu mai aveam de pedalat.
Video intre Resita si Lacul Secu :
Am fost destul de prost inspirat ca nu mi-am umplut
bidoanele cu apa, fiindca aveam sa sufar mai tarziu din cauza setei. M-am
retras asadar de la Lacul Secu, coborand atent din cauza nisipului de pe
asfalt. Ajuns din nou in drumul care duce spre celelalte lacuri, simt aerul
fierbinte cum imi ajunge in plamani. Privesc spre bidoanele de apa, unul era
gol, celalalt pe jumatate. Peste 5 km nu mai aveam nimic. Speranta mi se pune
in localitatea Cuptoare de unde voiam sa ma alimentez cu apa, ceea ce am si
facut multumita unei domnisoare care mi-a aratat unde gasesc o pompa cu apa.
Eram cu gura uscata de sete si ma simteam sleit de puteri, dar dupa vreo 2-3
reprize de baut apa rece, dupa ce m-am spalat pe fata si mi-am udat bratele,
eram ca nou. Ma gandesc apoi ce coincidenta, eu rupt de sete am ajuns in
Cuptoare pentru a ma racori!
Un video de la inceputul drumului spre Valiug,Trei Ape,Valiug :
Am pornit vesel mai departe, intr-o urcare
usoara, amintindu-mi cu placere cum in urma cu 2 ani, tot in luna mai, urcam
alaturi de Emil si Costel acelasi drum pentru a ajunge pe Semenic. Drumul
incepand din Cuptoare este foarte bun, foarte placut din cauza linistii,
urcusul este mai mult decat acceptabil si este destul de racoros din cauza ca
de-o parte si de alta este padurea. Apropiindu-ma de Valiug incep sa am din nou
emotii fiindca vad nori tot mai negri pe cer, iar pe cand incep sa urc spre
Lacul Gozna aud si primele tunete. Am parasit asadar drumul care continua drept
spre Trei Ape si Semenic si am facut la dreapta intr-o urcare abrupta pentru a
ajunge in capatul indepartat al Lacului Gozna.
Doua video dupa Cuptoare :
Multa agitatie in zona, masini care circulau in ambele
sensuri, muzica data la maxim, plin de lume cu creiere “evoluate”. Am norocul
sa intalnesc un adolescent pe bicicleta pe care-l intreb daca stie daca mai sus
gasesc vreun loc mai ferit pentru cort. Dupa vreo 2-3 minute de explicatii plec
ingrijorat fiindca dupa spusele lui mai aveam ceva de mers pana intr-un loc
unde-mi puteam pune cortul. Aud inca tunete, dar imediat am o surpriza : am
ajuns la capatul lacului si pe partea stanga a drumului se face un spatiu
destul de larg numai bun pentru campat. Nu era tocmai ferit, era in vazul
tuturor care treceau cu masina, dar fortat din cauza ploii care avea sa vina,
imi aleg rapid locul unde sa-mi asez cortul.
Ma misc cu incetinitorul, dar ridic cortul cu bine. Cand
sunt aproape de final, 3 baieti destul de beti trec prin iarba pe langa mine,
unul din ei exclamand la mine : “pune-i si paratrasnet ca vine ploaia!” . Rad,
fac si eu o gluma ca sa-si vada mai departe de drum si finalizez cortul, cu tot
cu bagat bicicleta sub unul dintre antreuri.
Dupa ce m-am bagat in cort sa ma
igienizez un pic si sa ma schimb in ceva mai lejer, a inceput si ploaia. N-a
tinut decat vreo 10 minute. Am mai iesit apoi si-am stat pur si simplu sa
privesc in jur. Pe partea cealalta a drumului curgea Barzava, iar o cascada de
pe ea mica de inaltime umplea toata zona cu vuietul ei, astfel incat masinile
care treceau nici nu le auzeam. Apropo de masinile de pe drumul acela : mult
prost gust si multa nesimtire am vazut. Pacat.
In cort imi pregatesc mancarea, mananc pe saturate mancare
calda, inregistrez un mic rezumat, imi exprim un pic ingrijorarea fata de ziua
care urma din cauza ca stiam ca voi avea destul de mult de urcat, dupa care
adorm bustean. Ultima privire cred ca am aruncat-o kilometrajului, 155km
facusem, 8 ore efective de pedalat.
Si un video ultim pentru prima zi :
Ziua 2 incepe pe la 7:30, avand initial gandul sa plec cat
mai repede la drum. Cand ies din cort constat ca-i foarte multa umezeala,
cortul ca-mi este plin de roua, asa ca decid sa mai aman un pic plecarea avand
in vedere ca si soarele incepuse sa-si faca aparitia de dupa munte. Merg pe
malul Barzavei, fac poze, zambesc, sar de colo colo foarte binedispus, imi
inmoi mainile in apa rece, apoi stau cateva minute asezat pe o piatra sa ascult
apa. Abia pe la 9:30
pornesc la drum. Nu am mers decat cativa kilometri si am remarcat o pensiune
foarte placuta ca si aspect pe partea dreapta, unde m-am gandit sa iau micul
dejun, mai ales ca la etaj parea ca poti sa stai pe terasa. Zis si facut, am
intrat, o domnisoara cu ochi albastri blondina imbracata intr-un fel de costum
popular mi-a zis ce as putea manca, dupa care m-am pus la o masa pe terasa cu
vedere spre lac. Am mancat o omleta foarte buna si mare cu de toate si un fresh
din multe fructe. Mai tarziu s-a vazut cat de mult a contat aceasta masa.
Mi-am continuat drumul, pret de aproape 2 km se
coboara in Valiug, dupa care se face la dreapta spre Trei Ape si Semenic.
Din Valiug urcusul este decent, asfaltul bun, racoare din
cauza ca acesta serpuieste prin padure. Dupa 8 km aproape de urcat, se ajunge
la o noua intersectie : la dreapta spre Semenic (8km ceva mai abrupti) si drept
in fata spre Trei Ape (tot 8 km, dar in coborare pe alocuri mai abrupta). Ma
gandesc cateva minute ce-ar fi mai bine sa fac, sa urc intai pe Semenic sau sa
cobor spre Trei Ape? Am luat decizia din cauza vantului, care sufla puternic
dinspre Trei Ape. M-am gandit ca cu putin noroc, poate il prind si la intors
tot asa, astfel incat sa bata din spate cand urc. Mi-am dat drumul la vale, nu
am reusit sa prind nu stiu ce viteza din cauza vantului care-mi sufla din fata
si m-am oprit de vreo 2-3 ori ca sa cobor pe malul lacului care se gaseste pe
partea dreapta. Fata de Lacul Secu, poti vedea mai mult spre lac mergand pe
marginea soselei, iar lacul in sine este mult mai primitor, nu atat de
salbatic. Sunt si locuri extrem de multe de campat, as fi dat oricat pentru mai
mult timp la dispozitie pentru a dormi la marginea padurii pe malul paraiaselor
care alimenteaza lacul. De asemenea, n-am sa uit niciodata mirosul de brad de
pe mal si nici barcutele cu oameni care circulau de-a lungul lacului. Drumul trece prin Garana, de fapt pe la marginea
ei, urmeaza apoi Statiunea Trei Ape si in final capatul lacului.
Video de pe malului Lacului Trei Ape :
Ma intorc. Sunt inca cu gandul la ce trairi am avut si de aceea simt ca pedalez mai usor. Dar si vantul ma ajuta, fiindca nu s-a schimbat, a continuat sa bata in aceeasi directie.
Parca imediat am ajuns la intersectia catre Semenic. Acu-i
acu’ Cataline! Un urcus prin padure destul de dificil de 8 km pot spune, nu
intampinasem greutati pe el in urma cu 2 ani, insa de data asta aveam bagaje si
povestea era cu totul alta. Motivatia mi-a crescut in momentul in care intr-o
curba mai expusa se vedea clar Semenicul cu al lui varf Piatra Goznei pe care
urma sa ajung.
Am iesit din padure, a inceput vantul puternic si rece, iar
pe o parte a drumului erau troiene de 2 metri de zapada ramasa din iarna. M-am
chinuit de vreo 10 ori sa urc un troian pentru a-mi face o poza pe el. Din
cauza ca aparatul se declansa in 10 secunde si nu aveam timp sa urc. In cele
din urma am reusit. Aproape :D
Nu am pierdut mult timp pe Semenic. Am urcat rapid pe Piatra Goznei, mi-am facut o poza si am coborat mai la adapost, caci pe varf vantul sufla cu mare putere. M-am energizat cu ceva dulciuri si mi-am inceput coborarea, care n-a fost deloc grozava deoarece si aici era mult nisip lasat din timpul iernii. Unde mai pui si faptul ca mai trecea cate o masina si inghiteam praful lasat de ea, chiar nu a fost o placere. Trecand prin dreptul intersectiei spre Lacul Gozna, am auzit din spate o urare : Vaya con Dios! Cand m-am uitat inapoi, un tip pe bicicleta coborase si el cred ca in spatele meu, dar imi facea din mana fiindca o luase spre lac. Am strigat “Saluuuut!” si am continuat coborarea. Am coborat cu bine si destul de in graba, fiindca nici nu stiu cum zburase timpul, dar am intrat inapoi in Resita dupa ora 17. Acolo, foarte cald, termometrul imi arata 31 de grade. Mai aveam un bidon de apa, dar planuiam sa-l umplu si pe al doilea inainte de a iesi spre Anina. Nu stateam prost la capitolul energie in schimb, dar nu voiam sa pedalez peste ora 19.
Am renuntat sa mai mananc un pranz consistent, dandu-mi
seama ca sunt in intarziere cu vreo 2 ore din cauza ca nu am plecat dimineata
la 8 asa cum imi propusesem. Alimentatul cu apa de asemenea l-am tot amanat,
gandindu-ma ca voi gasi apa inainte de a iesi din Resita spre Anina. Dar m-am gandit prost,
singurul magazin pe care l-am intalnit in drum era inchis, iar vreun izvor n-am
zarit. Nu era prea grozava situatia, eram in urma cu timpul, cu numarul de km,
renuntasem la un pranz bun si mai aveam 750ml de apa. Planul era sa ajung in
acea seara la Cascada Bigar unde sa inoptez, dar mi-am dat seama ca-i
imposibil. Asa ca mi-am propus sa urc spre Anina cat sa-mi mai ramana niste apa
pentru a doua zi si sa ochesc vreun loc
bun de cort. Aveam totusi o speranta ca la Carasova, la podul de peste Caras
era o pensiune, de unde as fi putut lua apa. Mi-am pastrat calmul, mi-am gasit
rimult si cei 12 km pana la Carasova s-au derulat usor. Surpriza neplacuta la
pensiunea despre care vorbeam, era inchisa. Ca sa ajung in Carasova
propriu-zisa ar fi trebuit sa cobor pe un drum foarte abrupt de pietre si am scos
rapid asta din calcule avand bagaje pe bicicleta. Asa ca mi-am continuat
drumul, cautand cu privirea un loc pentru cort. Nu cred ca am mers mai mult de
1km, ca in dreapta am observat un drum de piatra mai putin inclinat care
probabil ducea in Carasova. M-am bagat curios pe el, fiindca mi s-a parut ca la
cativa zeci de metri este un spatiu plat numai bun pentru cort. Si avusesem
dreptate. Locul era foarte ferit de sosea, nu se putea vedea de pe ea, erau cativa
copacei in jur, drumul de piatra care cobora usor si o priveliste foarte
frumoasa asupra Carasovai. M-am bucurat, gasisem un loc foarte bun, singurul
impediment fiind apa.
Am renuntat sa-mi fac o supa din cauza apei putine, am
mancat o conserva de peste in ulei, gandind ca daca voi manca grasimi voi avea
energie mai mare a doua zi. Apoi alune, desi erau cam sarate si imi provocau
sete. Am mai facut o inregistrare, scuze pentru grimasele pe care le-am tot
facut, dar aveam resturi de alune printre dinti.
Tragand linie dupa a doua zi, fusese mult mai frumoasa decat
prima, parcursesem doar 90 de km, dar ma consolam cu gandul ca incepand de la
Anina nu voi mai avea atat de urcat, deci voi putea recupera numarul de
kilometri restant. Pentru urmatoarea zi mai aveam 4 degete de apa in bidon si
aveam de gand sa beau un energizant inainte de drum. Peste noapte a fost cald
in cort, nu m-am bagat in sacul de dormit decat un pic de dimineata, iar vantul
a suflat destul de tare.
Video dupa Resita, inspre Anina :
Video de final de zi :
In Ziua 3 m-am trezit la 6:30. Am mancat cateva felii de
salam uscat si niste pesmeti, am baut energizantul, am strans cortul si la 7:30 eram deja pe bicicleta. 17 km
aveam de facut pana la Anina cu cele 4 degete de apa din bidon, in conditiile
in care aveam de urcat niste serpentine destul de abrupte si foarte expuse
vantului. Dar orice ar fi fost, in ziua aia trebuia sa ajung cel putin la
Bazias.
Cei 17 km pana la Anina au fost o proba mai mult psihica,
incercand pe cat posibil sa nu incetinesc ritmul datorita vantului care-mi
sufla din fata prin metoda vorbitului cu voce tare :D Pe parcursul urcarilor am
gasit tot felul de motive pentru care vantul imi bate din fata, care de care
mai hazlii, de la faptul ca el se bucura sa ma atinga pentru ultima data
inainte sa parasesc muntii din Caras, pana la faptul ca el prefera sa sufle din
fata fiindca voia sa-mi atinga chipul, nu din spate pentru a-mi mangaia dosul.
Imi repetam ca setea este o iluzie. In clipa in care am zarit in jos Anina, am
baut rapid apa din bidon, mi-am facut poze repede, dupa care am continuat. Pentru
cei care nu stiu, atunci cand esti insetat este mai bine sa bei mai multa apa
deodata, decat sa bei cate o gura doar pentru a face economie.
Odata ce te apropii de Anina drumul mai mult coboara decat
urca, asa ca am devenit un pic mai relaxat psihic si am pedalat mai cu spor.
Surpriza de proportii! Ajung 2 cicloturisti din urma,
echipati fiecare cu foarte multe bagaje pe biciclete. Vad gentile Ortlieb si
imi dau seama ca sunt straini. Ma pun in paralel cu ei si incepem o mica
discutie din mers in urma careia am fost partial socat. Erau britanici, plecati
din Marea Britanie cu 32 de zile in urma si se indreptau catre….Noua Zeelanda!
Brusc m-am simtit un nimic, mi-am privit kilometrajul si adunasem pana in 300
de km, iar ei aveau cateva mii facuti si inca vreo 10 mii de pedalat. Mi-am
exprimat admiratia, i-am incurajat sa nu renunte si ne-am luat ramas bun cu
speranta ca voi auzi de ei la un moment dat ca au ajuns acolo unde isi
propusesera. Erau mult mai lenti decat mine, nu i-am mai vazut de atunci, desi
in Anina am facut o pauza mai lunga. Nu pot sa zic decat “Impresionant!” .
In Anina primul obiectiv era procurarea de apa si dulciuri,
nemaiavand de niciunele. Dintr-un supermarket am luat totul. Apoi voiam sa
mananc. M-am intors la supermarket pentru a o intreba pe cea de la casa daca
gasesc un loc unde sa mananc bine. Mi-a zis ca nu gasesc decat la Fast Food
mancare sau la pizzerie. La Fast Food era inchis la ora aia (era pana in 10
dimineata), dar la pizzerie oamenii doar ce deschisesera, patronul servind
cafeaua la o masa cu un prieten al lui. S-au bucurat sa ma vada, fiind si ei
amatori de mers pe doua roti, asa ca tot timpul cat am stat acolo le-am
povestit ce va povestesc si voua acum. Mi-au comandat o pizza foarte buna, mare
si cu de toate si o cana imensa de suc natural din portocale, lamai si banane.
Pizza nu am reusit sa o mananc toata, mi-au mai ramas doua triunghiuri pe care
mi le-au pus la pachet.
Doua mostre video cu drumul (scuze pentru vantul care batea in aparat) :
Un video tot de acolo :
Tot pentru cei care nu stiu, cascada este acolo unde-i
amplasat pe marginea drumului un postament de piatra cu Paralela 45. Destul de
aglomerat acolo, in toamna cand fusesem pe cursiera de la Resita pana la
cascada si inapoi, era pustiu. Langa cascada se gaseste un foisor destul de
incapator, dar destul de paraginit si alipit de el este un adapost, dar si mai
paraginit. La nevoie se poate intinde cortul in foisor, ceea ce si eu
intentionam daca as fi ajuns seara acolo. Un pic mai sus pe poteca daca urci
sunt amenajate niste brauri, asfel incat se formeaza mici cascade de apa. Apa
este buna de baut, eu de acolo mi-am umplut bidoanele, insa daca insistati,
urcati 2 minute mai sus pentru a lua apa chiar de acolo de unde izvoraste de
sub munte.
Nu am pierdut mult timp din cauza aglomeratiei, dar si din cauza ca
mai aveam destul de pedalat.
Intors la intersectia de la Anina, continuu drept spre
Oravita cu gandul ca n-am decat de coborat foarte mult si putin de urcat. Nu am
fost foarte atent cand mi-am creeat traseul pe Bikemap, ca am avut de urcat 12
km continuu pante destul de generoase. Nu-mi convenea, nu din cauza ca trebuia
sa depun efort, dar inaintam incet, deci pierdeam mai mult timp decat
estimasem. Dupa 7 km pe partea stanga a drumului am vazut o Dacie Papuc plina
de bidoane de plastic si un baiat care le umplea de la izvor. M-a lasat sa beau
apa proaspata pe saturate, dupa care l-am intrebat daca mai am mult de urcat. Fiind
din zona, mi-a spus exact : 5 km de urcat si apoi 14-15 km coborare pana in
Oravita. Cand am aflat cat mai am de urcat, altfel am pedalat, e diferit totusi
sa pedalezi in sus si sa nu stii cat ai de inaintat asa. Fara probleme am urcat
cei 5 km, iar apoi a inceput coborarea spectaculoasa cu viteze intre 35 si 61
km/h . Cea mai lunga si frumoasa coborare pe care am avut-o vreodata. La un
moment dat un microbuz ajunsese in spatele meu, dar la o distanta rezonabila.
Putea sa ma depaseasca, dar cativa km a tot stat cuminte. M-a depasit totusi,
mi-a facut din mana in semn de salut si a trecut in fata, dar nu s-a distantat
mult. Dupa alti cativa km a redus viteza si mi-a facut semn sa trec de el.
Probabil ii placea sa ma vada din spate cum cobor, fiindca a ramas in urma mea
fara sa ma jeneze pana la intrare in Oravita unde mi-a tras niste claxoane de
ramas bun.
De la Naidas peisajul se schimba, drumul se ingusteaza dar
in continuare se mentine foarte bun. Se vedea ca incepusem sa merg pe Valea
Nerei, flora si fauna bogata demonstrand acest lucru : vegetatie abundenta si
inalta, foarte multe soparle traversandu-mi prin fata bicicletei, uneori si
serpi, dar de mici dimensiuni. Serpii ii poti vedea in numar foarte mare chiar
calcati de masini, probabil din cauza ca-s mai lenti. Ma si gandeam “numai aici
pe valea asta sa nu iti pui cortul!” .
Un video dupa Naidas :
M-am mai oprit in satul Campia unde 2 oameni care discutau
in strada m-au vazut uitandu-ma lung la o fantana parasita. Au crezut ca sunt
strain, intrebandu-ma “water, water? “ . Dar cand au vazut ca sunt roman, unul
din ei mi-a zis “hai cu mine aici in curte ca am fantana si poti bea cata apa
vrei” . In timp ce eu beam apa, m-a intrebat “vrei sa-ti dau si niste rachie?”
. A fost tare omul :D
Si iata-ma ajuns la Bazias, mai exact inainte de localitatea
cu acelasi nume, unde Dunarea intra in tara. O zona destul de salbatica
maturata cred in permanenta de vanturi destul de puternice, asa cum am prins si
eu cand am ajuns acolo. Ma bucur, ma bucur tare, fiindca una dintre marile mele
dorinte era sa ajung la Bazias, aceasta avand-o de prin clasa a 4-a cand am
aflat la geografie ca acolo Dunarea intra in tara noastra. Nu am stat prea mult
timp pe loc, m-am suit pe bicicleta, dar am pedalat incet admirand peisajul din
mers. Nu a trecut mult si am si ajuns in localitatea Bazias.
Video cu Dunarea intrand in tara (scuze din nou pentru sunet) :
Era ora 18, parcursesem cam 135 km in acea zi si mai aveam de gand sa merg inca o ora dupa care sa caut un loc pentru dormit. Insa la cativa km de iesirea din Bazias, urmand drumul care practic tine malul Dunarii, pe partea dreapta s-a ivit o intindere destul de mare de iarba si abia apoi apa. Am oprit cu gandul sa fac cateva poze, dupa care m-am gandit ca-i atat de frumos acel loc incat as fi ramas peste noapte acolo. Erau si 2 copaci batrani, o salcie pe mal si o vatra mare de foc. Deja ma vedeam stand la un foc in acea seara in timp ce-mi pregateam ceva de mancare. Dar mai voiam totusi sa pedalez. Asa ca desi am plecat in aceasta tura pentru a fugi de tehnologie, am scos telefonul din buzunar, l-am pornit, l-am conectat pe Google Maps si mi-am gasit locatia pe vederea din satelit. Am inceput sa urmez pe harta cursul Dunarii pentru a descoperi vreun spatiu asemanator cu cel pe care ma aflam si am ajuns in dreptul Cazanelor si nimic! Atunci am zis ca raman in locul acesta superb in care ma oprisem. N-aveam sa regret nici macar un pic, cu toate ca a doua zi aveam de facut peste 150 de km. Imaginile de mai jos vor vorbi de la sine despre atmosfera de la apusul soarelui.
Dupa aceea m-am ocupat de foc si de mancat pe saturate, baut
apa si savurat dulciuri. Am avut si compania unui catel extrem de fricos, dar
care a prins mai mult curaj dupa ce i-am dat si lui o conserva intreaga de
carne. A fost de departe cea mai
frumoasa seara petrecuta de mine in natura.
Video de final de zi :
Ziua 4, ultima zi a calatoriei mele, care putea foarte bine
sa fie si ultima zi din viata mea.
M-am trezit iarasi devreme, imediat dupa rasaritul soarelui.
Dunarea era mult mai linistita fata de seara anterioara, vantul nu mai sufla,
eram doar eu, apa, dealuri impadurite si lumina portocalie a rasaritului de
soare.
Pe drum gasesc un catel foarte prietenos care nu mai putea
de bucurie dupa ce i-am dat ceva dulce. A mers in urma mea cativa km alergand,
pana la Divici, unde am fost inconjurat de 8 caini destul de nervosi la
inceput. Norocul a fost ca unul din ei a devenit foarte curios in momentul in
care am scos punga cu dulciuri. Si uite asa am ramas fara absolut toate
dulciurile, primind in schimb permisul de libera trecere.
Drumul de-a lungul Dunarii pe segmentul Bazias – Dr. Tr.
Severin aproape ca nu are nevoie de descriere, totul e un vis placut. Din nou,
pozele vorbesc de la sine despre atmosfera diminetii, in special cea in care
caii pasteau linistiti sub lumina fina a soarelui.
Si un video tot din acea zona :
Localitatile trec rand pe rand, problema este ca
ele se desfasoara pe deal in stanga, iar eu n-am posibilitatea sa urc abrupturi
mari cu bicicleta. La sosea, bineinteles, nu gasesc nimic de cumparat. Soarele
incepe sa arda, fac pauze des pentru poze si inaintez fara sa-mi dau seama in
zi. Imi iau o pauza pentru mancat ultima conserva de carne si consum complet
unul dintre bidoanele de apa.
Mostre de drum :
Caldura se lasa mai tare si incep si al doilea
bidon de apa. Urmatoarea localitate prin care urma sa trec era Svinita, stiam
ca ar fi ceva mai mare si speram sa gasesc ceva apa. Chiar inainte de ea, aud o
masina venind din spate apropiindu-se relativ incet. Cand ma uit in spate
remarc numarul de Germania, era vorba de o dubita cu o remorcuta de bagaje in
spate. La volan un domn, in dreapta o doamna, ambii undeva la 50 de ani. Imi
fac din mana veseli, le fac si eu, dupa care au accelerat usor si s-au tot dus.
Spre nefericirea mea Svinita are acelasi stil de amplasare, pe deal, iar la
sosea nu vad nici tipenie de om, ce sa mai zic de o fantana sau de vreun
magazin. Eram cu apa aproape terminata. Ma nelinistesc in momentul in care vad
ca mai am 18 km pana la urmatoarea localitate, Dubova.
Termometrul imi arata 33
de grade, iar vantul ma deshidrata si mai tare. Imi pastrez calmul, desi era
dificil din cauza soarelui arzator. Cu mai putin de 10 km inainte de Dubova am
baut ultimele guri de apa, dar imediat apoi am inceput sa sufar, fiindca aveam
nevoie de mult mai multa pentru a simti ca m-am hidratat macar un pic. Si iata
ca norocul imi surade, pe partea dreapta intr-o parcare masina de Germania era
oprita, iar cei doi nemti pe langa ea. Ma apropii de ei, doamna fumand o tigara
ma vede si incepe sa zambeasca, dupa care eu reduc viteza, o salut si o intreb
daca nu au cumva putina apa sa-mi dea. Raspunsul ei m-a dat pe spate : “ e apa
peste drum”. Si cand ma uit peste drum, ce sa vezi, ditamai izvorul amenajat pe
care nici nu-l vazusem de disperat ce eram de sete! :D I-am multumit, i-am zis
ca probabil din cauza disperararii nici nu l-as fi observat daca nu erau ei
opriti. In timp ce beam apa ca inecatul, a aparut si domnul vorbind romaneste
cu mine. Numai doamna era nemtoaica de fapt, el era roman si se indreptau catre
rude cu ocazia Pastelui.
Foarte aproape de Dubova intalnesc alti 2
cicloturisti, de data asta nemti amandoi. Intentia lor era sa mearga de-a
lungul Dunarii de la izvor pana la varsare, doar ca unul din ei spunea ca va
abandona la Orsova (n-am intrebat din ce motive, dar am vazut apoi ca era
extrem de lent), celalalt spunand ca-si va continua drumul.
Sunt tot mai recunoscator faptului ca doamna nemtoaica mi-a
aratat izvorul, fiindca la Dubova drumul paraseste malul Dunarii si incepe sa
urce abrupt un deal, dupa care coboara in dreptul Golfului Dubovei si revine pe
mal. Fara apa pe acea urcare eram terminat. Practic Cazanele Mari, portiunea
foarte ingusta de Dunare nu o poti vedea cu adevarat decat daca esti pe apa.
Video aproape de Cazanele Mari :
Video dupa Cazanele Mari :
In schimb Cazanele Mici le poti admira lejer, acestea terminandu-se cam in dreptul capului lui Decebal sculptat in stanca muntelui.
In urmatoarea localitate, Eselnita, am savurat o inghetata pe bat in forma de felie de pepene verde, fiind foarte incalzit si insetat din
cauza soarelui. Intrarea in Orsova este intr-o coborare foarte periculoasa, cu
inclinatie 15% parca. Aici, incep sa resimt faptul ca nu m-am alimentat cum
trebuia, eu traind de fapt in acea zi cu o conserva de carne si dulciuri, plus
ca am suferit de sete de mai multe ori. Totusi, intr-un efort destul de mare
urc panta de 2 km foarte abrupta care duce la Manastirea Sf. Ana, doar pentru
faptul ca voiam sa multumesc Divinitatii ca m-am descurcat bine in ultimele 4
zile.
Iesire din Eselnita :
Video coborare de la Sf. Ana :
Intors in Orsova, imi cumpar niste mini-croissante si un fel
de placinta cu branza, dar care cred ca era expirata, n-am luat decat cateva
guri din ea inainte de a o arunca. Mi-am permis sa imi bat joc de alimentatie
in acea zi fiindca era ultima, altfel ar fi fost o mare greseala deoarece a
doua zi daca ar mai fi trebuit sa pedalez, ar fi fost groaznic. Cu alte cuvinte,
alimentatia cu mancare si apa, acestea cumulate cu psihicul sunt primordiale
intr-un tur in care zilnic trebuie sa mergi cel putin 135 km.
Poze nu am mai facut in Orsova, insa am filmat :
Intru practic pe ultima turnanta cum s-ar spune, ultimii 26
de km pana la Dr. Tr. Severin . Sunt un pic stresat de circulatia de pe drumul
european, am totusi norocul sa nu fie prea circulat in acel moment al zilei. Cu
exceptia viaductelor, se poate circula pe portiunea de asfalt din afara
soselei. Ultima poza am facut-o cu voia unui jandarm (cred) spre hidrocentrala
de la Portile de Fier.
De acolo nu se mai circula pe viaducte, drumul se lateste si
devine mult mai confortabil psihic.
Se putea incheia tragic totul cu 10 km inainte de casa.
Coborand in viteza dinspre baraj, drumul devine plan, dar eu continuu sa
pedalez cu peste 40 km/h avand probabil si un usor vant din spate. Urmeaza doua
treceri la nivel cu calea ferata, cale ferata care-i abandonata de foarte multi
ani. Ma concentrez, trec de prima dintre ele, la 1 km distanta fiind si
cealalta. Ajuns la cea de-a doua care traverseaza soseaua in diagonala, poate
din cauza oboselii, pierderii concentrarii, poate din cauza sinelor care aveau
mult spatiu intre ele si asfalt, poate din cauza greutatii mari de pe spate, de
fapt sigur toate acestea au contribuit la o cazatura de zile mari. Roata de pe
spate mi-a intrat intre sina si asfalt, bicicleta s-a intepenit si am zburat
peste ghidon. Nu apucasem sa observ ca sinele incepeau sa se faca paralele cu
drumul, desi eu le-am traversat cel putin cu roata de pe fata in diagonala. In
clipa cand am atins asfaltul am avut sentimentul de moarte iminenta fiindca am
zarit cu coada ochiului masini venind din spate. Intr-o fractiune de secunda
m-am aruncat cat de mai departe de drum, avand oricum impresia ca cel putin
bicicleta imi va fi facuta zob de o masina din spate. Eram de fapt inca din
momentul cazaturii in afara soselei si am scapat decat cu ambii genunchi
raschetati destul de bine si cu o julitura destul de mare pe soldul stang care
s-a facut prin pantalon. Cateva minute am stat sa ma calmez, mi-am pus o
compresa la sold si mi-am curatat ranile din genunchi. Eram cu sange curs pe
picioare de la ei pana la sosete. Urmarile nu sunt atat de grave, o saptamana
m-am deplasat mai greu si acum merg din nou pe bicicleta, doar ca mai batraneste.
Din cauza acestui eveniment nefericit nu mi-am mai facut
nici o poza la intrarea in Dr. Tr. Severin, punctul terminus al calatoriei
mele. In urma acestei intamplari am invatat sa fiu atent 100% pana la ultimul
metru parcurs.
Am parcurs in ultima zi 163 km, dintr-un total de 541 km,
toti parcursi intr-un timp efectiv de pedalat de 31h si 30m.
Sa inchei scurt si intr-o nota cat mai optimista aceasta
aventura : a fost mai mult decat ceea ce speram sa fie in materie de frumusete
si trairi avute. Intotdeauna cand pleci in astfel de escapade, asteapta-te
sa-ti iasa de 2 ori mai frumos decat te astepti, caci contactul cu natura,
lupta cu mainile goale cu un bolovan surd si orb si castigarea ei, te pot duce
pe culmi ale fericirii care nici nu stiai ca exista!
Super,
RăspundețiȘtergereSunt incantat de traseul pe care l-ai facut!
Hmmm....
Cand termini Romania sa ma anunti :-)
Tibi
Sunt abia la inceput, dar sigur te anunt cand am de gand sa ies in afara tarii :)
ȘtergereSalutare,
RăspundețiȘtergereAm citit cu placere despre experienta avuta......Sunt unul din cei 2 biciclisti de pe sensul opus, pe care i-ai intalnit pe la Dubova......Cei doi scotieni cu destinatia Noua Zeelanda au inoptat la pensiunea unde am tras si noi in seara aceea, la vreo 5 km dupa Svinita pe sensul nostru de mers.
Bafta in continuare si sa mai scrii pe unde ajungi.....poate ne mai si intersectam...
Gabi
Salut Gabi, da, stiu, am concluzionat pe FB ca ne-am intersectat pe drum :)
ȘtergereFrumos.
RăspundețiȘtergereLa cantitatea de bagaje se mai poate optimiza mult.
4-5 Mai am fost pana la Comarnic si inapoi cu Liviu, preponderent pe offroad. Uite bagajele mele, care cuprind echipament de campare in confort, mancare pe doua zile, inclusiv de gatit, haine de schimb, scule si piese de bitigla: https://www.dropbox.com/sh/eg0dbbmina2olrh/2ll6jb340r/05#f:IMG_0601.JPG
Practic cu acest echipament pot pleca intr-o tura oricat de lunga in perioada asta. Iarna creste un pic volumul, dar nu depaseste capacitatea celor doua ortlieb-uri.
Pe langa avantajul la urcari, un bagaj usor iti deschide o lume intreaga de variante offroad, inclusiv pasaje tehnice.
gerzson
Salut, sigur ca voi incerca sa mai optimizez bagajul, asa-i la inceputuri, iei ceva mai multe chestii.
ȘtergereFelicitari Cata pentru realizare si pentru curaj!
RăspundețiȘtergereMultumesc Emil :) Ma pastrez modest, nu-i nici o foarte mare realizare si nici o proba de curaj semnificativ, totul fiind normal cand ai o placere deosebita pentru a face asa ceva.
ȘtergereFoarte tare tura ta, ai parcurs o zona tare frumoasa.
RăspundețiȘtergereFrumosa , Bv mai baiatule , chiar daca eu nu sunt adeptul cu caratul de bagaj dupa mine cand merg pe Bicicleta asta ca sa ma misc mai usor si mai repede ,totusi ramane frumusetea dormitului la cort .A-mi pare rau de incidentul din Drobeta , dar in locul tau as fii luat Trenul din Orsova via Timisoara . Salutari de la Costy . Resita .
RăspundețiȘtergere